Vishing kallas det för när bedragare ringer upp dig och påstår sig komma från t ex Polisen, banken eller ett företag i syfte att få tag i din värdefulla, personliga information. De kan till exempel hävda att det är problem i bankens tekniska system, att du har blivit utsatt för ett bedrägeri och måste spärra ditt kort, eller att det är en standardprocedur. Om bedragaren sedan får tag i dina bankkortuppgifter, en viktig PIN-kod eller en underskrift via ditt BankID kan de
”Microsoft”-samtal från Indien
Ett typiskt exempel på vishing som har förekommit i Sverige sedan 2011 är de indiska samtalen från ”Microsoft-support”, där en person med dålig engelska ringer och hävdar att du har problem med din dator. De är ofta hetsiga och påstridiga och säger åt dig slå igång fjärrstyrning så att de kan rädda datorn, eller att de identifierat ett allvarligt virus som de dock kan bekämpa mot en liten avgift. I vissa fall tar bedragarna kontroll över din dator och börjar styra den, i andra fall passar de på och drar tusenlappar från ditt kort eller konto när du ska betala för deras ”virusservice”.
Såhär skyddar du dig från vishing:
- Kom ihåg att seriösa företag INTE kontaktar kunder via telefon och ber om känsliga uppgifter som koder på det här sättet.
- Lämna aldrig ut känslig information över telefon. Vissa bedragare är riktigt skickliga – med hjälp av särskilda appar kan de till och med få det att se ut som att de ringer från till exempel Polisen eller Folkhälsomyndigheten.
- Vägra sätta igång fjärrstyrning eller ladda ner något på din dator om någon okänd ringer dig och bara ber om det. Om personen utger sig för att representera Microsoft borde denne verifiera sin identitet innan du skickar något, till exempel kan du be om att få dessa instruktioner digitalt i kundportalen på Microsofts officiella hemsida.
- Om någon insisterar på att du ska lämna ut uppgifter över telefon – lägg på och lämna inte ut varken kortnummer eller koder!
- Om du ändå har lämnat ut viktiga, ekonomiska uppgifter över telefon – kontakta din bank omgående.